100-річчяз дня заснування
ФІНАНСИ, БАНКІВСЬКА СПРАВА, СТРАХУВАННЯ ТА ФОНДОВИЙ РИНОК
Для перегляду "клікніть" на зображенні
Для перегляду "клікніть" на зображенні
БАНКІВСЬКА СФЕРА В УКРАЇНІ
БАНКИ ТА ЇХ ФУНКЦІЇ
Накопичення вільних коштів
Банки не тільки максимально мобілізують наявні в господарстві заощадження, а й формують ефективні стимули до нагромадження засобів.
Посередництво у платежах
Більша частина розрахунків між підприємствами здійснюється безготівковим шляхом. Виступаючи в якості посередників у платежах, банки виконують для своїх клієнтів операції, пов’язані з проведенням розрахунків і платеж
Посередництво у наданні кредиту
Банки виступають посередниками між тими, хто має тимчасово вільні грошові кошти, і тими, кому вони потрібні. Метою та рушійним мотивом такого посередництва є отримання банківського прибутку.
Створення кредитних грошей
Акумулюючи грошові накопичення, доходи та заощадження фізичних та юридичних осіб, банки перетворюють їх на позиковий капітал, тобто грошовий капітал, який надається в позику власникам на умовах повернення за плату у вигляді відсотків.
ДИНАМІКА РИНКУ ПРАЦІ
ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ В БАНКІВСЬКІЙ СФЕРІ
Комфортні умови
Умови роботи працівників банківського сектору зазвичай доволі комфортні, а робоче місце, залежно від посади, може бути в центральному офісі, банківському відділенні або в точці кредитування в магазині.
Дрес-код
Банк вважають консервативним закладом із чіткими правилами, стандартами поведінки, безпеки та конфіденційності. При цьому банки з кожним роком прагнуть спрощувати процедури і процеси, а типовий офіційно-діловий дрес-код стає більш вільним та неформальним.
Кар'єрне зростання
Робота в банку передбачає високу відповідальність, адже на кону гроші клієнтів, і помилка у прямому сенсі може «дорого коштувати». Щоденні завдання і виклики дають змогу активно розвиватися не лише професійно, а й особистісно. А винагородою за старанність можуть бути як грошові бонуси, так і кар’єрне просування.
Сучасні технології
Важливою особливістю роботи в банку є використання сучасних цифрових технологій ведення бізнесу. Автоматичні банківські системи, інтернет- та SMS-банкінг, хмарні технології та складні системи кібербезпеки – усе це нова реальність у банківській сфері, і працівники мають бути готові навчатись та швидко змінюватись.
ПРОФЕСІЙНІ НАПРЯМКИ І КАР'ЄРА
Робота з клієнтами – це ключовий напрям, адже успіх кожного банку безпосередньо залежить від довіри користувачів його послуг. У банку працюють різні спеціалісти, що обслуговують клієнтів, але традиційно їх поділяють на фахівців по роботі з фізичним особами (роздрібний бізнес) і з юридичними особами (корпоративний бізнес).
РОЗДРІБНИЙ БІЗНЕС БАНКУ
Роздрібний бізнес банку – це обслуговування фізичних осіб (людей). Клієнтів роздрібного бізнесу обслуговують у всіх відділеннях мережі банку, у точках продажу банку в магазинах, торговельних центрах, в інтернеті тощо. Сьогодні більшість операцій клієнти можуть здійснювати самостійно, користуючись інтернет-банкінгом, однак, якщо потрібно, фахівці роздрібного бізнесу проконсультують щодо фінансових питань, запропонують продукти та послуги банку відповідно до потреб, навчать користування онлайн-банкінгом.
ПОСЛУГИ БАНКУ:● Споживче кредитування та кредит готівкою;● Кредитні картки;● Страхування;● Обмін валют;● Розміщення депозитів;● Зарплатні та особисті картки;● Оплата комунальних та інших послуг;● Грошові перекази.
МІСЦЕ РОБОТИ ФАХІВЦЯ:відділення банку або контакт-центр.
ОСНОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ:● консультація клієнтів щодо продуктів та послуг банку;● укладення договорів на відкриття рахунків та банківських платіжних карток;● обслуговування кредитних угод;● залучення нових клієнтів та продаж роздрібних продуктів або послуг банку;● виконання поточних операцій з обслуговування рахунків.
НЕОБХІДНІ ОСВІТА, ЗНАННЯ І НАВИЧКИ:● вища освіта/фахова передвища освіта;● досвід необов’язковий;● розуміння продуктів і послуг банку;● знання законодавства щодо банківських операцій фізичних осіб;● здатність швидко навчатися;● вміння спілкуватися з людьми;● грамотність та чітка дикція;● стресостійкість;● націленість на результат;● великою перевагою буде наявність навичок продажів.
РІЗНОВИДИ СПЕЦІАЛІСТІВ:
Спеціаліст у відділенні банку – консультує та надає послуги клієнтам у відділенні банку, а також залучає нових клієнтів.
Спеціаліст контакт-центру – як і спеціаліст у відділенні, оператори контакт-центру надають консультаційну підтримку клієнтам, а також здійснюють дистанційні продажі продуктів та послуг банку.
Спеціаліст колекторської служби – це посередник між банком і клієнтами, які мають борги перед банком. Він допомагає визначити найефективніші способи стягнення заборгованості, веде переговори з «проблемними» клієнтами, а інколи й готує матеріали звернення до
суду.
КАР’ЄРА ФАХІВЦЯ РОЗДРІБНОГО БІЗНЕСУ:
КОРПОРАТИВНИЙ БІЗНЕС БАНКУ
Банк співпрацює з великим та середнім, малим і мікробізнесом. І що більший бізнес, то більшого фінансування він потребує й, відповідно, індивідуальних рішень та сервісу, гнучкого обслуговування. Мікро- та малий бізнес – це масовий сегмент ринку, тому має потребу у швидких процесах, стандартних продуктах та рішеннях, електронних сервісах.
Великі корпорації, компанії, промислово-індустріальні групи обслуговуються в головному офісі банку, оскільки саме в столиці зазвичай розміщені головні офіси великого бізнесу. Тут приймають тарифні, кредитні та продуктові рішення щодо співпраці. При цьому розрахунково-касове обслуговування окремих підприємств здійснюють у регіональній мережі банку за місцем розташування виробництв.
Обслуговування клієнтів середнього бізнесу відбувається у відділеннях регіональної мережі банку. З кожним клієнтом співпрацює клієнтський менеджер, який знає специфіку регіону, розуміє індивідуальні потреби клієнтів в тих чи інших фінансових послугах.
Послуги й консультації малому та мікробізнесу банк надає у всіх відділеннях мережі. Обслуговують клієнтів малого бізнесу корпоративні менеджери та операціоністи.
МІСЦЕ РОБОТИ ФАХІВЦЯ:головний офіс або відділення регіональної мережі.
ОСНОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ:● пошук і залучення клієнтів;● проведення переговорів щодо співпраці;● збір пакета необхідних документів;● попередній аналіз фінансового стану клієнтів;● продажі продуктів корпоративним клієнтам.
НЕОБХІДНІ ОСВІТА, ЗНАННЯ І НАВИЧКИ:● вища фінансова або економічна освіта/фахова передвища освіта;● досвід роботи в роздрібному бізнесі;● знання ринку сегмента корпоративних клієнтів, актуальних ринкових тенденцій фінансового сектору;● належні знання банківських продуктів;● високі навички переговорів і продажів;● належні навички фінансового аналізу підприємств.
КАР’ЄРА ФАХІВЦЯ КОРПОРАТИВНОГО БІЗНЕСУ:
СПОЖИВЧЕ КРЕДИТУВАННЯ
Окремим важливим напрямом роздрібного бізнесу є споживче цільове кредитування. Кредитний експерт – це консультант, який просуває кредитні послуги банку і працює в різних магазинах роздрібних мереж. Він повинен уміти максимально розгорнуто проінформувати потенційного клієнта про наявні кредитні програми і запропонувати той варіант, що задовольнить потреби клієнта.
МІСЦЕ РОБОТИ ФАХІВЦЯ:торговельна точка (магазин), регіональне відділення, головний офіс.
ОСНОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ:● активне залучення і консультування клієнтів у торговельних точках магазинів;● формування кредитного договору;● інформування клієнтів щодо всіх питань, пов’язаних з оформленням і оплатою кредиту.
НЕОБХІДНІ ОСВІТА, ЗНАННЯ І НАВИЧКИ:● вища освіта/фахова передвища освіта;● високі комунікаційні здібності;● здатність швидко навчатися;● стресостійкість;● націленість на результат;● перевагою буде наявність навичок активних продажів і залучення клієнтів.
КАР’ЄРА КРЕДИТНОГО ЕКСПЕРТА:
КАСОВЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ
Професія касира передбачає здійснення таких операцій, як обмін валют, прийом платежів, грошові перекази, погашення кредитів. На касира лягає велика відповідальність за зберігання грошей і цінностей, за оформлення документів, за збитки в разі недбалого ставлення до своїх обов’язків. Касир постійно спілкується з клієнтами, тому він має бути ввічливим і терплячим. Також він мусить мати схильність до роботи з цифрами, бути уважним і точним. Касир несе відповідальність за збереження «комерційної таємниці», тому не має права залишати фінансові документи без нагляду або виносити їх за межі службових приміщень.
МІСЦЕ РОБОТИ ФАХІВЦЯ:відділення банку.
ОСНОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ:● касове обслуговування клієнтів відділень;● здійснення перевірки правильності оформлення касових документів;● здійснення операцій міжнародних грошових переказів;● здійснення валютно-обмінних операцій з іноземною валютою;● забезпечення якісної обробки, формування та пакування купюр, монет і валютних цінностей.
НЕОБХІДНІ ОСВІТА, ЗНАННЯ І НАВИЧКИ:● вища або фахова передвища освіта;● досвід роботи не обов’язковий;● знання нормативно-правових актів, що регулюють емісійно-касову роботу в банках;● навички у визначенні платоспроможності й автентичності національної та іноземної валюти;● знання інструкцій про касові операції в банках України та всіх процедур щодо розрахунково-касового обслуговування;● добрі навички володіння ПК.
КАР’ЄРА КАСИРА:
Аналітична робота в банку – це окремий напрям розвитку кар’єри. Ключовим завданням спеціалістів цієї професії є підвищення ефективності роботи банку, його убезпечення від різних ризиків та збільшення обсягів банківського капіталу.
ФІНАНСОВИЙ АНАЛІТИК
Професійний експерт-економіст, спеціаліст з певного сектору ринку. До його обов’язків входять дослідження компаній – клієнтів банку, ситуації на ринку та планування фінансової діяльності для більш раціонального використання всіх ресурсів.
ОСНОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ:● збір та аналіз різного роду даних;● розрахунок ефективності діючих продуктів (прибутковості й обсягів продажів);● розрахунок ефективності роботи кожного менеджера;● внутрішня сегментація клієнтів та клієнтський аналіз;● аналіз рівня користування продуктами банку;● забезпечення своєчасного формування і подання звітності.
РИЗИК-МЕНЕДЖЕР
Фахівець, що визначає, аналізує, а головне – прогнозує усі види ризиків банку. Для прикладу, ризики неповернення кредитів клієнтами, ризики прийняття неправильних рішень банку або ж ризики на фінансовому ринку. Найцікавішим у роботі ризик-менеджера є те, що його завдання не мінімізувати ризики, а тримати такий рівень ризику, який дає банку максимальний прибуток. У розробці ризик-стратегії використовують математичний апарат та статистику, яку банк зібрав про своїх клієнтів.
ОСНОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ:● аналіз ризиків банку загалом;● контроль ведення кредитних лімітів для клієнтів банку;● координація діяльності структурних підрозділів банку з управління ризиками;● проведення попереджувальних заходів щодо управління ризиками (окремі угоди і стратегія банку загалом);● забезпечення дотримання політик, процедур, стандартів управління ризиками бізнес-підрозділів.
СПЕЦІАЛІСТ З ІНВЕСТИЦІЙ
Інвестиційний бізнес є одним із найважливіших напрямів діяльності банків. Спеціалісти цього напряму аналізують та консультують з питань інвестування, тобто вкладення грошей у цінності, акції компаній або валюту для отримання найбільшого прибутку.
ОСНОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ:● залучення капіталу шляхом випуску цінних паперів та інших фінансових інструментів;● організація операції щодо злиття і поглинання компаній;● торгівля активами (валютою, цінними паперами, товарами тощо) і брокерські послуги;● моделювання змін на ринку цінних паперів;● консультування клієнтів щодо збільшення інвестиційної привабливості їхнього бізнесу;● управління активами (нерухомість, бізнеси, які належать банку);● підготовка презентацій і статей, а також участь у конференціях тощо.
НЕОБХІДНІ ОСВІТА, ЗНАННЯ І НАВИЧКИ:● вища економічна або математична освіта;● знання у сфері макро- і мікроекономіки, банківської справи, ринку цінних паперів, бухгалтерського обліку різних типів організацій;● обізнаність з особливостями обліку за міжнародними стандартами;● знання основ права, статистики, вищої математики, математичного моделювання;● володіння англійською мовою;● аналітичні здібності;● уважність до деталей.
МІСЦЕ РОБОТИ ФАХІВЦЯ:головний офіс або регіональні центри банку.
КАР’ЄРА В НАПРЯМІ ФІНАНСОВОЇ АНАЛІТИКИ:
Менеджери в банку – управлінці всіх рівнів. Головним завданням менеджера є управління командою, процесами та проектами.
МЕНЕДЖЕР У БАНКУ
МІСЦЕ РОБОТИ:
головний офіс, відділення регіональної мережі.
ОСНОВНІ ОБОВ’ЯЗКИ:● розробка стратегічних цілей діяльності;● управління командою та прийняття управлінських рішень;● контроль за розробкою і реалізацією бізнес-планів;● надання пропозицій з різних питань задля збільшення обсягу прибутку.
НЕОБХІДНІ ОСВІТА, ЗНАННЯ І НАВИЧКИ:
● вища фінансова або економічна освіта;
● досвід роботи в банку;
● належні знання банківських продуктів та процесів;
● стратегічне мислення;
● високі навички управління командою;
● презентаційні навички.
КАР’ЄРА МЕНЕДЖЕРА:
ПОРАДИ З ПЛАНУВАННЯ КАР’ЄРИ