100-річчяз дня заснування

+380-50-6264506

100-річчяз дня заснування

Протидія булінгу

План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти на 2024/2025 навчальний рік

1. Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу1.1 Вивчення нових нормативно-законодавчих документів щодо протидії булінгу (цькуванню), ознайомлення з провідними практиками щодо протидії булінгу. Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року Відповідальний: Адміністрація коледжу, педагогічні працівники

Illustration

1.2 Розгляд на засіданні методичного об’єднання класних керівників питання «Організація та проведення профілактичної роботи щодо попередження випадків булінгу серед учасників освітнього процесу».Термін виконання: Листопад Відповідальний: Голова об’єднання класних керівників.
1.3 Обговорення на нараді при директорові підсумки реалізації плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу. (цькуванню), на 2024/2025 н.р. Термін виконання: Червень Відповідальний: Заступник директора з виховної роботи.
1.5 Наповнення матеріалами розділу «Протидія булінгу» на офіційному сайті закладу освіти. Термін виконання: Січень Відповідальний: Практичний психолог.
1.6 Оновлення тематичних матеріалів на інформаційному стенді «#СтопБулінг». Термін виконання: Вересень Відповідальний: Практичний психолог.
1.8 Ознайомлення учасників освітнього процесу, представників батьківської громадськості з алгоритмами дій у разі виявлення випадку булінгу (цькування), розміщення відповідних документів на офіційному сайті коледжу.Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року. Відповідальний: Практичний психолог, класні керівники.
1.9 Участь педагогічних працівників коледжу в практичних семінарах, вебінарах, майстер-класах, тренінгах з питань протидії булінгу та кібербулінгу (в тому числі онлайн).Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року. Відповідальний: Педагогічні працівники.
2. Діагностичні заходи2.1 Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності, дезадаптації в учнівських колективахТермін виконання: Жовтень та за потреби. Відповідальний: Практичний психолог.
2.2 Діагностування рівня напруги, тривожності, дезадаптації в студентських колективах: -спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; -психологічні діагностики мікроклімату, рівня згуртованості колективів та емоційних станів здобувачів освіти; -соціальне дослідження наявності референтних груп та відторгнених дітей у колективах; -визначення рівня тривожності.Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року. Відповідальний: Практичний психолог.
2.3 Проведення тренінгів «Стоп булінг!», «Я проти булінгу!», «Як не стати жертвою булера». Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року. Відповідальний: Практичний психолог, класні керівники.
2.4 Проведення профілактично-просвітницької, корекційно-розвивальної роботи з учасниками освітнього процесу. Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року. Відповідальний: Практичний психолог, класні керівники.
3. Робота з викладачами та іншими працівниками закладу освіти3.3 Тренінг для класних керівників щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти Термін виконання: Грудень.Відповідальний: Практичний психолог.
3.4 Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу .Термін виконання: Травень Відповідальний: Практичний психолог.
3.5 Консультування класних керівників психологом з проблемних ситуацій.Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року Відповідальний: Практичний психолог.
4. Робота зі здобувачами4.1. Проведення занять, бесід, тренінгів з питань протидії булінгу та кібербулінгу за участі інспекторів патрульної поліції. Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року. Відповідальний: Заступник директора з виховної роботи.
4.4. Перегляд відеофільмів, соціальних відеороликів з питань булінгу в молодіжному середовищі із подальшим обговоренням проблемних ситуацій на виховних годинах.Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року. Відповідальний: Класні керівники.
4.5. Організація роботи консультативного пункту «Скринька довіри». Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року. Відповідальний: Заступник директора з виховної роботи Ірза Л.В.
4.7. Контроль стану профілактики й протидії випадкам булінгу (цькуванню) в учбових колективах.Термін виконання: Грудень, червень Відповідальний: Заступник директора з виховної роботи.
5. Робота з батьками5.1 Проведення бесід під час батьківських зборів: - «Протидія цькуванню в студентському колективі»; - «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг»; - «Як навчити дітей безпечній поведінці в соціальних мережах».Термін виконання: Вересень Відповідальний: Класні керівники.
5.3 Проведення консультацій щодо надання порад батькам з питань: - «Як зменшити ризик випадків булінгу та кібербулінгу серед підлітків»; - «Що робити, якщо Ваша дитина є булером? Поради спеціалістів»; - «Що треба знати про булінг батькам підлітків». Термін виконання: Протягом 2024/2025 навчального року. Відповідальний: Практичний психолог.
6. Моніторинг освітнього середовища закладу освіти6.2 Анонімне анкетування здобувачів про випадки булінгу (цькування) у коледжі.Термін виконання: Квітень Відповідальний: Практичний психолог.
6.5 Аналіз інформації за протоколами комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.Термін виконання: За потреби. Відповідальний: Заступник директора з виховної роботи.
6.6 Підготовка звіту про виконання заходів про виконання плану заходів з запобігання та протидії булінгу.Термін виконання: Травень- червень. Відповідальний: Заступник директора з виховної роботи.

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)
та відповідальність осіб причетних до нього

1. Про доведені випадки булінгу згідно рішення комісії директор обов’язково повідомляє органи Національної поліції України та Службу у справах дітей міської ради (якщо булінг стосується неповнолітніх).

Illustration

2. Доведений випадок булінгу тягне штраф від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850-1700 грн) або громадські роботи від 20 до 40 годин – якщо цькували вперше. І від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів або громадські роботи від 40 до 60 годин, якщо дії вчинили повторно або знущалась група осіб. Якщо ці дії вчиняли малолітні або неповнолітні від 14 до 16 років, штраф заплатять батьки або особи, які їх замінюють (50-100 неоподатковуваних мінімумів або громадські роботи на від 20 до 40 годин).
3. Якщо керівник освітнього закладу не повідомить про цькування уповноваженим підрозділам органів Нацполіції – його оштрафують на 50-100 неоподатковуваних мінімумів або відправлять на виправні роботи до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.
4. Особам, які постраждали від булінгу, стали його свідками, вчинили його, шкільні практичні психологи та соціальний педагог після надходження заяви надають соціальну та психолого-педагогічну допомогу у формі консультацій, бесід, тренінгів.

Процедура подання та розгляду учасниками освітнього процесу заяви про випадки булінгу (цькування) в коледжі

Якщо Ви або студент (студентка) коледжу стали жертвою булінгу (цькування) чи були свідками такого діяння або отримали достовірну інформацію про нього, то необхідно обов’язково повідомити про це директора, подавши заяву.

Illustration

Зразок заяви Директору ВСП «Бердянський фаховий коледж ТДАТУ ім.Д. Моторного»
___________________________(прізвище, ім’я, заявника)___________________________(соціальний статус заявника)Контактний телефон:________________________
Заява Прошу провести розслідування за фактами випадків булінгу (цькування)____________________________. (прізвище, ім’я постраждалого)
Далі в заяві необхідно вказати особу або осіб, які вчинили цькування та описати діяння, які полягають у психологічному, фізичному чи іншому насильстві над особою і носять системний характер.
_________________(дата) (підпис)

Термін розгляду заяви до 30 днів.
Процедура розгляду заяви: 1. Після отримання заяви директор видає розпорядження про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. 2. Для прийняття рішення за результатами розслідування директор наказом створює комісію з розгляду випадків булінгу та скликає її засідання. До складу комісії можуть входити педагоги, батьки студентів причетних до булінгу та інші зацікавлені особи. 3. Якщо комісія визнала, що мало місце цькування, а не одноразовий конфлікт чи сварка, то директор коледжу обов’язково робить повідомлення до уповноваженого підрозділу органів національної поліції та Службу у справах дітей (якщо булінг стосується неповнолітніх). 4. Якщо комісія не кваліфікує діяння як цькування, а постраждалий не згодний з цим, то він може звернутись із заявою до органів Національної поліції. Таке право має і директор в разі незгоди із рішенням комісії. 5. Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з підписами всіх членів комісії.

Безпека дітей в інтернеті

За даними міжнародного дослідницького проєкту ESPAD, у 2019 році лише 6,7% опитаних підлітків в Україні не користувались соціальними мережам. Майже 45% підлітків проводять у соціальних мережах до 3 годин на день, а ще приблизно 50% – 4 та більше годин. Діти також використовують Інтернет для навчання. За правильного використання мережа привчає до самостійного розв'язання задач, структурування великих потоків інформації, дотримуючись основних правил безпеки.

Illustration

Тренінг про булінг

Сьогодні серед молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного. Останніми роками визнано поширення такого явища, як булінг в навчальних закладах. Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей.

Illustration

4 головні компоненти булінгу:- агресивна і негативна поведінка;- здійснюється регулярно;- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;- така поведінка є навмисною.
Форми шкільного булінгу:• фізичний (умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін.);• психологічний (насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість).
Соціальна структура булінгу:• переслідувач (кривдник, агресор);• постраждала дитина (жертва);• спостерігач. Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.
Як розпізнати жертву:• діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків; • невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні; • діти, які мають нестандартну зовнішність;• діти, які уникають певних місць;• діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.
Як розпізнати агресора:• якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;• виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;• вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;• не дуже гарно вчаться;• мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.
Як розпізнати спостерігача:• діти з кола кривдника;• однокласники; • випадкові учні або ін..
Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра -- жертва.
Вправа "Чому так стається"Мета: зʼясувати причини поведінки учасників булінгу.
 Тренер. Ви всі бачите у мене різних кольорів та розмірів картки. Зараз кожен з вас вибере картку. З іншої сторони тає є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там і показувати скомусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу обʼєднатися у групи за малюнками, які є на картках. Дякую. А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла?" (агресор), "око" (спостерігач), "мішень" (жертва). Ви знову, мимоволі отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання. Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити. Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників. Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.
Вправа "Скринька безпеки"Мета: формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, спонукати підлітків до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях.
 Тренер. Завдання вправи полягає у тому, що кожен з вас повинен подумати і написати:1. Як захистити себе від булінгу.2. Що повинна робити дитина у ситуації булінгу. Озвучивши свої рекомендації, вкинути їх у спільну "скриньку безпеки".Тренер записує на ватмані всі, запропоновані дітьми, варіанти.Рекомендації:1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.2. Стримуй гнів.3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися. 4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості! 8. Усунь провокативні фактори.
ПАМʼЯТАЙТЕ! • Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами. • Ваша власність належить тільки вам. • Ви маєте право на допомогу. • Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

Протидія булінгу